Te nonāk viss, kam vairs nav vietas Helsas galvā

Kaimiņu būšana

Nesen Nacionālajā teātrī redzēju ārkārtīgi labu izrādi ar pamatīgu C vitamīnu devu, jo ziniet, ziema nāk, vajag smiet un pirms sniega priekā diet, bla bla bla, to sauca –  latgola.lv. Iesaku noskatīties to ik vienam, tikai brīdinu, 3 stundas un 20 minūtes nosēdēt krēslā nav tas vieglākais uzdevums, protams, tad, ja salīdzina ar 6 stundu garām operām, šis jau tāds pusmaratons vien ir, turklāt, laiks paies nemanot, tomēr.. ja ej uz teātri, ieplāno laiku kārtīgi. Jā.. nu, izrādē dzirdēju kādu joku, kas šim rakstam piedienas. Joks tāds –

Dziļi Latgalē, tā kaut kur ap Baltinavas novadu, sēž 2 puiši kartupeļu vagā pie ceļa un atpūšas. Te pēkšņi piebrauc Lexus, apstājas, izkāpj vīrietis  Dolce Gabana t kreklā, Diesel džinsos, vārdsakot, nav vietējais, turklāt, redzams, satraucies. Pieskrien pie lauka, prasa:

– I’m sorry, do you speak English?

abi puiši parausta plecus

– Entschuldigung, sprechen sie Deutsch?

Puiši tik novelk ko kaķa ņaudienam līdzīgu, bet vīrs, neatlaidīgs, mēģina vēlreiz..

– Parlez-vous français?

Pēc kārtējā atteikuma, vīrietis iekāpj atpakaļ savā vāģī un aizbrauc tālāk.

Ješka saka.. jā.. man jau mamma teica, ka valodas esot jāmācās, noderēšot.

uz ko tam Saša atbild.. paskaties, šis 3 zināja.. vai noderēja?

Nu ja, tātad.. par valodām šodien, un vairāk jau par krievu.
Redz, man ļoti daudz laika sanāk pavadīt kopā ar slāvu tautības cilvēkiem, strādājot The Club pie šīs tautas jau daudz maz ir pierasts, taču, kad mana oficiante Ļera, kas visādi citādi ir labs cilvēks, man jautāja, vai es balsošu par krievu valodas kā otrās valodas ieviešanu Latvijā.. es nespēju atbildēt – jā, balsošu. Viņa mēģināja mani pārliecināt, par to, ka vajadzētu balsot, ar tādiem argumentiem kā

1) Krievu tantiņām un onkulīšiem ir ļoti grūti dzīvot, jo, kad tie aiziet pie ārsta, ārsti nesaprot, ko šie vecīši saka, tādēļ nespēj palīdzēt.

2) Daudzi latvieši balsojot par krievu kā otrās valodas ieviešanu Latvijā, te viņa pieminēja vairākus latviešu uzvārdus, kas to esot darījuši. Daudzi viņas draugi – latvieši, arī tā darot.

3)  Mani bērni būs laimīgāki tad, ja zinās krievu valodu, jo varbūt viņi izaugs un kļūs par biznesmeņiem un strādās Krievijā, būs bagāti, jo zinās valodas.

4) Latvieši esot divreiz gudrāki par krieviem, jo mācoties valodas un nemēģinot staigāt pa pasauli ar “pirkstiem vēdeklī”

5) Krievu valoda ir tik pat svarīga kā angļu valoda, tā esot jāzina ik vienam.

Nu, ja.. nu ja.. piekritīšu, ir jau tā viena liela valoda. Un man, goda vārds, nav it un nekā pret Krieviju, tās iedzīvotājiem, Latviju un Latvijas krieviem, kas ir krietni citādāki nekā Krievijas krievi, turklāt šīe, mūsu, piejaucētie, Latvijas krievi.. jūs jau viņus uz Krieviju varat sūtīt cik gribat, nebrauks nekur. Kādēļ? Tādēļ, ka viņu dzimtene ir Latvija. Viņi te ir dzimuši paaudzēm, viņi te ir auguši, viņi nav vainīgi, ka viņu vecāki ir šos cilvēkus audzinājuši pēc “mēs esam kruti, mums valodas nav jāzina, jo mēs esam liela, stipra tauta un mums visi pakļausies” principa. Krievijā viņus pretī neņems. Krieviem Latvijas krievi ir vajadzīgi tieši tik pat ļoti, cik Kanādai ķīnieši. Un tad nu.. liecieties, lūdzu, nacionālisti, mierā. Mēs jau paaudzēm ilgi sadzīvojam, mēs viens otru spējam saprast, ja kaut kas nešķiet pieņemami, varam vainu novelt uz tautību, taču citādi..cilvēki jau vien esam. Turklāt, šobrīd Latvijā, kad lielākā daļa latviešu aizbrauc uz Īriju, Lielbritāniju un Vāciju.. krīze pār valsti kūleņo turp un atpakaļ, bet krievi paliek uzticīgi šai zemei. Protams, var jau teikt, ka viņi vnk valodas nejēdz. Ka viņi kā prusaki tā pat jau sen pa visu pasauli ir izceļojušies, atraduši tās aliņas, kas šķiet vispieņemamākās un tur arī paliks.. taču, šobrīd, Latvijai ir izdevīgi, ka viņi te ir. Lai jau dzīvo, lai pelna, lai maksā nodokļus. Vai mums žēl?! Jā, redz, aizstāvu es krievus, vai ne?  Tad kādēļ es nebalsotu par otro valsts valodu? Viņu valoda taču ir skaista, bagāta un vēsturiski interesanta, vai ne? Kāpēc ne?

Vispirms atbildēšu uz visiem viņas argumentiem, domāju, tas arī paskaidros, kādēļ tad ne..

1) Krievu tantiņas un onkulīši Latvijā dzīvo jau vairāk nekā 40 gadus, citi te ir dzimuši.. kas, tiešām, ikdienā dzīvojot valstī, kur lielākā daļa iedzīvotāju tomēr pagaidām, par laimi, runā latviešu valodā, ir tik grūti iemācīties šo mēli? Jaunietim pietiek padzīvot 2 mēnešus Lielbritātnijā vai Francijā, lai zinātu valodu, Latviešu valoda nav nemaz tik grūta. Mans draugs Shay, kas dzimis un audzis Amerikā, pāris mēnešu laikā iemācījās lietuviešu valodu, kamēr tur vēstniecībā strādāja, lietviešu valoda nav vieglāka par latviešu. Tātad, iemācīties ir iespējams, vajag tikai mācīties, bet, redz, grūti būt pensionāram, ja visu mūžu esi bijis stulbs. Jā, pensija jau arī maziņa, vai ne? Laikam tādēļ, ka nemācījās, necīnījās un nevēlējās veidot karjeru, lai normāli pelnītu tad, kad vēl varēja. Piedošanu, bet man nav nekādas žēlsirdības jūtas pret tiem cilvēkiem, kas paši ir izvēlējušies šādu likteni. Turklāt, ak jel, ja viens ārsts nezina krievu valodu, var iet pie nākamā.. varbūt tas zinās, ārstu Latvijā, pagaidām,vēl pietiek. Lielākā daļa latviešu zina krievu valodu, turklāt arī krieviem ir atļauts strādāt par ārstiem. Man ne reizi vien ir gadījusies tieši pretēja problēma, es eju pie ārsta, kas nerunā latviešu valodā, jā, tepat Latvijā..

2) Pirmkārt, tas, ka cilvēkam ir latviešu uzvārds nenozīmē, ka viņš ir tīrs latvietis, visi tie Bērziņi, Kalniņi un Ozoliņi, kas ir sabalsojuši, tik pat labi var būt no jauktām ģimenēm, vai jau krietni rusificēti latvieši, kur tikai uzvārds saglabājies. Daudzi latvieši neapzinās to, kas patiesībā slēpjas zem divvalodības Latvijā, varētu jau domāt, ka šī otrā valoda nesīs mieru valstī. Ko tā nesīs patiesībā? Pieņemu, ka krieviem zudīs vispār jelkāda motivācija mācīties latviešu valodu, jo visiem latviešiem būs jāzina krievu valoda, tad kādēļ gan lai viņi censtos? Jau tā paaudzēm ilgi ir šeit dzīvojuši, arī bez otrās valsts valodas visus pēc savas stabules diriģējuši un valsts valodu nemācījušies. Uz labo pusi no tā nekas nemainīsies. Ieiesi veikalā, mēģināsi paprasīt maizi latviešu valodā, tur pretī būs pārdevēja, īsta krievu sieviete, nolamās Tevi suņa kājā par to, ka nerunā ar viņu valsts valodā. Ja atbildēsi, ka arī latviešu valoda ir valsts valoda, viņai tas neliksies svarīgi. Tici man, es šo tautu pazīstu, katru nedēļas nogali apdzirdu.

3) Nē, nu, labi, ignorēsim to vienkāršo faktu, ka man bērnu vienkārši nevar būt.. uz īsu brīdi pieņemsim, ka var. Aizmirsīsim arī to, ka pēc 2 gadiem es pārcelšos uz Kanādu, lai Latvijā vairs neatgrieztos. Tātad.. pieņemsim, ka es dzīvošu Latvijā un man būs bērns, pieņemsim, ka dēls. Godīgi sakot, man nav pilnīgi nekādas saprašanas par to, kāda gan, sasodīts, atšķirība, ar cik valsts valodām viņam ir jāsadzīvo? Krievu valodu viņš var iemācīties jebkurā gadījumā. Kas man liedz viņu sūtīt krievu dārziņā? Kas viņam liedz apgūt krievu valodu tā, kā to darīju es – tīri runājot ar krievvalodīgajiem viņu mēlē? Vēl vairāk.. pieņemu, ka vienmēr būs pieejami pietiekami daudz valodu skolotāju, jo sevišķi tām valodām, kas katrā konkrētajā valstī ir aktuālas un vairāk pieejamas, tātad.. privātskolotājs krievu valodā? Jā, es uzskatu, ka valodas ir jāmācās, tās palīdz saprast to, kā vārds maina pasauli. Ja mans dēls gribētu būt biznesmenis Krievijā, nekas viņam neliegtu iemācīties krievu valodu arī tad, ja Latvijā saglabāsies tikai latviešu valsts valoda. Kas mani vairāk uztrauc.. vai Latvijā, tad, ja ieviesīs krievu kā otro valodu, saglabāsies latviešu valoda? Zinot mūsu temperamentu, to, ka spējam ļoti viegli mācīties un piemēroties jebkurai situācijai, šī otrā valoda var arī nenākt par labu. Jau tagad ir izzudušas visas sakarīgās latviešu valodā dziedošās grupas, jo mēs klausamies angļu un krievu mūziku, latviešu dziesmas mūždien brāķējam par nederīgām. Cienam vien vecās latviešu grupas, respektējam Prāta vētru, jo tā ir patiesi laba mūzika. Bet cik daudz labu latviešu grupu, kas dzied latviešu valodā, kuru dziesmām ir arī tiešām vērtīga lirika vēl ir, cik daudz tādu pēdējo 2 gadu laikā ir izveidojušās? Vai mums ir jābūt piespiestiem pie zemes un samītiem, lai mēs īsteni sapņotu un saprastu to, ka varam arī ziedēt? Vai atceries latviešu multenes? Zaķīšu pirtiņa, Ābolu maiss, Ness un Nesija? Jā, mums to bija diezgan daudz.. vai esi redzējis kādu jaunu latviešu multeni pēdējā laikā? Esi? Televīzijā esi redzējis? Neskaties? Paskaties, tur nav. Arī internetā grūti atrast. Varētu padomāt, ka latvieši multenes taisa tikai stulbām pašvaldības vēlēšanu kantoru, narkotiku apkarošanas un ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas reklāmām. Godīgi? Man tiešām ir žēl, ka esam tik tālu aizgājuši, zaudējuši savu tautisko identitāti, mēs mēģinam līdzināties katrai citai tautai, kuru ieraugām, jo kaimiņu dārzā zāle taču vienmēr zaļāka. Kauns. Par pēdējo gadu latviešu filmām.. khe, nu, labāk nerunāsim, paši zinām, ko par tām un tajās izteiktajām domām mēs patiesi domājam, ja domājam. Tieši tādēļ es tik bieži apmeklēju teātri, tur vēl var just to, kas ir latvietis, ko latvietis domā, ko latvietis runā, arī mūsdienās. Teātris ir mans pēdējais salmiņš, notur mani Latvijā, nevis kaut kādā mistiskā greizo spoguļu zemē. Tad nu, iegūsim vienu valodu, lai zaudētu savējo? Pēdējo, kas mums palicis? To, kas mūs atšķir no pārējiem? Tiešām? Nē, es pavisam noteikti neiešu balsot par krievu valodas ieviešanu, jo katra balss, kas par to nobalso, tajā pašā laikā balso PRET latviešu valodu.

4) Nu, nu, ir jau patīkami dzirdēt, ka esam gudrāki, protams, bet nevajag sev tā glaimot. Mēs vienkārši esam naivi un pakļāvīgi, lielākoties. Vai mēs spētu krievus pārvarēt viltībā? Ai, šaubos, mīļie, tiešām šaubos. Jā, mēs zinām gan latviešu, gan krievu valodu. Ko tas mums labu ir devis? Te pat, Lietuvā vai Igaunijā, krievi daudz knašāk ir iemācījušies valsts valodas un ceļ krietni mazāk brēkas. Kādēļ tā? Redz, mūsu kaimiņu tautas nav bijušas tik piekābīgas un panākušas savu. Kādēļ to nespējam mēs? Vai tā tiešām ir gudrība?

5) Te nu man ir jāpiekrīt. Krievija ir liela, bet paši krievvalodīgie ir izklīduši pa visu pasauli, lai kur tu brauktu, pavisam noteikti vismaz viens krievs jau būs priekšā. Turklāt, pat tad, ja tur būs tikai viens krievs, tu pavisam noteikti viņu pamanīsi, dzirdēsi viņu vai dzirdēsi par viņu. Krievu valodas zināšana ir svarīga, pat vairāk nekā tikai svarīga. To ir jāapgūst ik vienam, kas vēlas savā dzīvē pasākt ko vairāk, tomēr..tas nedod tai nekādas priekšrocības pret latviešu valodu Latvijā, un tam arī nevajadzētu dot.

Es saprotu latviešu, krievu, angļu, franču un vācu valodas, šobrīd mācos spāņu valodu. Es neskriešu pakaļ krievvalodīgajiem ar šķēpu un nedzīšu tos prom, jo es neesmu barbars. Es spēju akceptēt to, ka ir arī citi, atšķirīgi cilvēki. Es esmu gana attapīga, lai atrastu veidu, kā ar viņiem saprasties. Taču es nebraukšu uz Lielbritāniju un nepieprasīšu, lai tur ievieš latviešu valodu kā oficiālo valsts valodu, jo citādi manai vecmāmiņai ir grūti saprasties ar ārstu, jo viņa, redz, neprot runāt valsts valodā. Es neteikšu, ka Lielbritānijā latviešu valodai ir jābūt oficiālai, tādēļ vien, ka šobrīd tur dzīvo ļoti daudz latviešu. Kas dod krieviem tiesības darīt ko tik absurdu Latvijā?

Te ir Latvija, te dzīvo Latvieši, te runā Latviešu valodā. Lūdzu, cieni.

Ak, jā, es, protams, atvainojos valodniekiem, mana latviešu valoda ne tuvu nav gramatiski un literāri pieņemama, taču es vēl tikai mācos būt par latvieti. Paldies par šo iespēju, kamēr man vēl tāda ir.

Komentēt

